maandag 12 oktober 2015

Eindhoven "on tour te voet"

Op verzoek van onze Blogger William zie hier de blog en ervaring van jullie trainer tijdens de halve marathon Eindhoven.....

Op zaterdag 10 oktober 2015 voor de wedstrijd van onze jongens had ik het er nog over dat ik sinds jaren niet zo nerveus was voor een halve marathon als dit jaar.

Vorig jaar werd ik 1,5 week voor de halve marathon ziek en moest die verstek laten gaan, weg uren van voorbereiding en trainings kilometers. Dit jaar veel vitamines en veel groente en fruit gegegeten natuurlijk werd ik op zijn tijd in de watte gelegd door Corina. Na vele kilometers trainen, waarin voorop stond dat ik veel moest lopen op een confortabele manier zonder daarbij uitgeput te raken, was ik er klaar voor.

Zondag 11 oktbober 2015, ik word wakker en vervolgens kijk ik naar buiten. Ik zie de zon schijnen en een lichte wind komt er uit het oosten. Met een redelijke dosis van zenuwen ben ik gaan ontbijten. Na het ontbijt de tas inpakken, 20 keer nakijken heb ik alles.....

Dan om 11:30 uur brengt Corina mij naar Eindhoven. Daar aangekomen snel besproken waar ik in welk startvak zou komen te staan. Aangekomen na een korte wandeling, voelend de wind en de zon, op de plek van omkleden, besloot ik om in korte broek en shirt met korte mouwen te gaan hardlopen.

Om 13:00 uur ging ik naar het startvak E op de Montgommerylaan. Mathijs, Rosalie en Corina kwamen mij voor de start nog even succes wensen. Een warm gevoel geeft dat toch. Ondertussen werd het startschot gegeven, voor de halve marathon, stukje rennen dan weer stil staan.. weer 100 meter rennen weer stil staan. Uiteindelijk kwam ik bij de startstreep en drukte mijn stopwatch in. Het begin is gemaakt, de halve is begonnen. Omstreeks 13:38 uur liep ik weg. Hutje mutje lopen de eerste kilometers. Soms inhalen soms ingehaald worden. Link en rechts van de weg stonden mensen die aan het klappen en aanmoedigen zijn. Mooi om te zien en te horen. De eerste kilometers van mij gingen erg goed met een gemiddelde snelheid van 11,5 km per uur, eigenlijk te hard gelopen want ik wilde nog wat overhouden op de laatste 3 kilometers.
Echter gelopen is gelopen en de snelheid was wel hoog maar niet te moeilijk, later bleek dit even mij de das om te doen bij de 17de kilometer. Maar goed het weer was lekker de sfeer zat er goed in bij de lopers en toeschouwers langs de kant.

Op diverse plaatsen hoorde ik mijn naam roepen, niet iedereen heb ik gezien, sorry daarvoor maar ik was toch best geconcentreerd aan het lopen.
Langs het parcours heb ik wel de familie Brutsearts gezien en gehoord.
Hierna kwam de lange eenzame weg Marathonloop naar de Oirschotsedijk/Glaslaan. Daar staan traditioneel erg weinig mensen terwijl het een lange loop is naar de "bewoonde"wereld op Strijp S. Daar aangekomen zag ik de spreek woordelijke MAN MET DE HAMER..... Tjee wat zijn dan 4 kilometer lang om te lopen.

Diverse mede lopers haalde mij in, het leek of ik stil stond. Meter voor meter zelf tellend, rondkijkend hijgend en zwetend.... denkend waarom doe ik dit..... Ik doe dit voor de uitdaging  Ad  en omdat je lopen leuk vind.

Langs het PSV stadion lopende zie ik steeds meer mensen langs de kant staan, iedereen die het moeilijk heeft krijgt van vele mensen de aanmoediging nog 2,5 kilometer en zo kwam ik steeds dichter bij het punt waar ik Mathijs, Rosalie en Corina zou zien, hoek Piazza, voordat we rechtsaf richting Markt zouden lopen.


Een stem uit duizenden stemmen die ik herkende, PAPA!... de stem van Rosalie. Het zien van Rosalie Mathijs en  Corina deed me goed en gaf weer energie....

 Een high five werd gegeven en ontvangen. Terwijl ik liep werd nog snel een foto gemaakt....Ik rende door, wetende de tijd op dat moment en wetende dat ik nog een kleine 1,5 km moest lopen. 19,7 km in een tijd van 1uur 48 minuten .... zou ik het halen om voor 1 uur 55 binnen te zijn. Alle kracht die ik had perste ik uit mijn lichaam, over de Markt en Stratumseind waar het letterlijk rijen dik stond aan mensen. Dan op het einde een bruggetje omhoog, waar je normaal gesproken zo overheen vliegt, echter nu was deze "helling" echt een bijtertje. Zuur in de benen, met moeite omhoog komen en dan een scherpe draai naar links. Op naar de finisch op de vestdijk. Nee de tijd 1uur 55 zou ik niet meer halen maar wel dichtbij gekomen met 1.56,47. Ik ben er trots op dat ik heb doorgezet, effe dat ene stapje erbij gedaan. Net als wat Jos en ik tegen de spelers van C2 zeggen in de training en voor de wedstrijd.

Aan het einde van de Finish werd ik beloond door een enthousiaste Mathijs, Rosalie en Corina. Zelf super trots en zij ook trots op deze uitgelopen loop, mooie dag, zon vrolijke mensen en zelf een voldaan gevoel.

Deze is binnen, op 14 november ga ik naar de 7heuvelenloop in Nijmegen. Richttijd  1 uur 25.